Klachten en indicaties acupunctuur

Waarvoor kun je bij een acupuncturist terecht? Hieronder vind je een opsomming met aandoeningen, waarbij acupunctuur volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) genezing of verbetering kan bieden.

Ook als jouw klacht er niet bij staat, kan acupunctuur mogelijk iets voor jou betekenen. Neem gerust contact op met Mario de Wilde (acupuncturist en fysiotherapeut) voor een vrijblijvend advies; telnr: 06 130 25 117 of email: info@fysiolife.nl.

Aanvullend op westers medische behandeling

Mensen komen vaak bij een acupuncturist terecht, als de Westerse gezondheidszorg geen verlichting (meer) kan bieden voor de klacht. Als een reguliere arts of therapeut jou niet (meer) kan helpen, kan een acupuncturist dat vaak wel. Acupunctuur kan daarnaast ook juist een waardevolle aanvulling zijn op een Westers medische behandeling. Bijvoorbeeld naast fysiotherapie, psychotherapie, ter voorbereiding of nazorg bij een operatie of ter ondersteuning bij vruchtbaarheidsbehandelingen (IVF, IUI).

Acupunctuur voor een langer, gezonder leven

Ook als je geen of geen heftige klachten hebt kan acupunctuur wat voor jou betekenen. Gezondheid betekent namelijk meer dan niet ziek zijn. Je sport en eet gezond om fit te blijven. Acupunctuur is hier een prachtige aanvulling op. Het verbetert jouw hele energiehuishouding en ontspant je geest, waardoor je je gezonder en energieker voelt en blijft voelen. Ook cosmetische acupunctuur behandelingen zijn populair. Denk hierbij aan behandelingen om je huidproblemen op te lossen of laat wallen verminderen.

Aandoeningen volgens WHO

• Allergie├źn: Allergische verkoudheid, hooikoorts, astma/bronchitis, allergie (voedsel, huisstofmijt, huis-dieren, pollen)
  • Borst: Spanning op de borst, vol gevoel van de borst, pijn op de borst, hartkloppingen, angina pectoris, opgezette / pijnlijke flanken
  • Buik: Buikkrampen, opgezette buik,buikrommelingen, buikpijn
  • Gewrichten / spieren / pezen: Stijfheid, pijn, bewegingsbeperkingen, verstuikingen, artrose, reumatische aandoeningen, gewrichtsontstekingen, slijmbeursontsteking, krachtsvermindering, RSI, trillingen, krampen, nek- en rugklachten, tenniselleboog, fibromyalgie (spierreuma)
  • Gynaecologie: Menstruatieklachten, premenstruele klachten (PMS), overgangsklachten, gespannen en pijnlijke borsten, bepaalde vormen van onvruchtbaarheid, begeleiding IVF/ICSI/IUI, witte vloed (leukorrhea)
  • Interne klachten: Bloedarmoede, kouwelijkheid, hoge / lage bloeddruk, doorbloedings-problemen
  • Keel: Schildklieraandoeningen, heesheid, keelpijn, brok in de keel, spraakproblemen
  • Ledematen: Koude ledematen, zwaar gevoel, vochtophoping (oedeem)
  • Luchtwegen: Verkoudheid, allergische verkoudheid, hooikoorts, hoest, kortademigheid, astma, bronchitis, hyperventilatie
  • Maag en darm: Misselijkheid, slechte eetlust, overgeven, zuurbranden, oprispingen / opboeren, maagpijn, gal-aandoeningen, diarree, constipatie, aambeien
  • Mentale stoornissen: Slaapstoornissen, stress, burn-out, hyperventilatie, rusteloosheid, angst, snel schrikken,flauwvallen, epilepsie, dwangmatig huilen/lachen, depressiviteit, vergeetachtigheid, anorexia nervosa, lusteloosheid, gebrek aan energie, algehele zwakte, overspannenheid
  • Mond: Tandvleesproblemen, kiespijn, koortslip, aften, slechte adem, bittere smaak in de mond, droge mond, verhoogde speekselvloed, koortsuitslag
  • Neusverkoudheid
  • Oog: Ontstoken ogen, jeukende / tranende / droge / branderige ogen, wazig zien, vlekken zien, slechtziendheid
  • Oor: Oorpijn/ontsteking, oorsuizen / ruisen (tinnitus), bepaalde gevallen van slechthorendheid en (plotselinge) doofheid
  • Slijmvliezen: Chronische verkoudheid, voorhoofdsholte-/bijholte- ontsteking
  • Urinewegen: Urineweginfectie, blaas/ nierstenen, incontinentie, impotentie, vroegtijdige/ nachtelijke zaadlozingen, prostaatklachten, onvruchtbaarheid
  • Verslavingen: Rookverslaving, alcoholverslaving, eetverslaving, drugsverslaving
  • Zwangerschapsklachten: Misselijkheid, stuitligging, zure oprispingen, bevalling opwekken, borstontsteking stimuleren van borstvoeding, pijn na bevalling

Consulteer bij langdurige en/of ernstigere klachten, of bij twijfel daarvan, altijd eerst de huisarts.