Klachten en indicaties acupunctuur

Waarvoor kun je bij een acupuncturist terecht? Een opsomming met inclusief, waarbij acupunctuur volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) genezing of verbetering kan bieden.

Ook als jouw klacht er niet bij staat, kan een cupunctuur mogelijk iets voor jou bedoeling. Neem gerust contact op met Mario de Wilde (acupuncturist en fysiotherapeut) voor een vrijblijvend advies; telnr: 06 130 25 117 of email: info@fysiolife.nl .

Aanvullend op westerse medische behandeling

Mensen komen vaak bij een acupuncturist terecht, als de Westerse gezondheidszorg geen verlichting (meer) kan bieden voor de klacht. Als een reguliere arts of therapeut jou niet (meer) kan helpen, kan een acupuncturist dat vaak wel. Acupunctuur kan ook juist een waardevolle aanvulling zijn op een Westers medische behandeling. Bijvoorbeeld naast fysiotherapie, psychotherapie, ter voorbereiding van nazorg bij een operatie of ter ondersteuning bij vruchtbaarheids (IVF, IUI).

Acupunctuur voor een langer, gezonder leven

OOK als je Geen van Geen heftige Klachten Hebt Kan acupunctuur wat voor jou bedoeling. Gezondheid omvat namelijk meer dan niet ziek zijn. Je sport en eet gezond om fit te blijven. Acupunctuur is hier een prachtige aanvulling op. Het verbetert uw hele energiehuishouding en ontspant je geest, zorgt ervoor dat je gezonder en energieker voelt en blijft voelen. Ook een Cupunctuur behandelingen zijn populair. Denk aan oplossingen om je huidproblemen op te lossen van laat wallen verminderen.

Chinese kruiden

In China wordt ongeveer 70% van alle aandoeningen met Chinese kruiden, 20% met acupunctuur en 10% met tuina en qi gong behandeld. Voor meer informatie over Chinese kruidengeneeskunde en de kruiden die gebruikt worden bij Fysio Life zie www.herbsandliving.nl

Aandoeningen volgens WHO

• Allergieën: Allergische verkoudheid, hooikoorts, astma/bronchitis, allergie (voedsel, huisstofmijt, huis-dieren, pollen)
  • Borst: Spanning op de borst, vol gevoel van de borst, pijn op de borst, hartkloppingen, angina pectoris, opgezette / gecombineerde flanken
  • Buik: Buikkrampen, opgezette,buikrommelingen, buik
  • Gewrichten / spieren / pezen: Stijfheid, pijn, bewegingsbeperkingen, verstuikingen, artrose, reumatische aandoeningen, gewrichtsontstekingen, slijmbeursontsteking, krachtsvermindering, RSI, trillingen, krampen, nek- en rugklachten, tenniselleboog, fibromyalgie (spierreuma)
  • Gynaecologie: Menstruatieklachten, premenstruele klachten (PMS), overgangsklachten, gespannen en opvoedingsproblemen, gevormd van vormen op vruchtbaarheid, begeleiding IVF of witte vloed (leukrhea)
  • Interne klachten: Bloedarmoede, kouwelijkheid, hoge / lage bloeddruk, doorbloedings-problemen
  • Kiel: Schildklieraandoeningen, heesheid, keelpijn, brok in de kiel, spraakproblemen
  • Ledematen: Koude ledematen, zwaar gevoel, vochtophoping (oedeem)
  • Luchtwegen: Verkoudheid, allergische verkoudheid, hooikoorts, hoest, kortademigheid, astma, bronchitis, hyperventilatie
  • Maag en darm: Misselijkheid, slechte eetlust, overgeven, zuurbranden, oprispingen / opboeren, maagpijn, gal-aandoeningen, diarree, constipatie, aambeien
  • Mentale stoornissen: Slaapstoornissen, stress, burn-out, hyperventilatie, rusteloosheid, angst, snel schrikken, flauwvallen, epilepsie, dwangmatig huilen/lachen, depressiviteit, vergeetachtigheid, anorexia nervosa, lusteloosheid, gebrek aan energie, algehele zwakte, overspannenheid
  • Mond: Tandvleesproblemen, kiespijn, koortslip, aften, slechte adem, bittere smaak in de mond, droge mond, verhoogde speekselvloed, koortsuitslag
  • Neusverkoudheid
  • Oog: Ontstoken ogen, jeukende / tranende ogen, droge zien, zien, slecht ziendheid
  • Oor: Oorpijn/ontsteking, oorsuizen / gevallen van slechthorendheid en (plotselinge) doofheid
  • Slijmvliezen: Chronische verkoudheid, voorhoofdsholte-/bijholte- ontsteking
  • Urinewegen: Urineweginfectie, blaas/ nierstenen, incontinentie, impotentie, begonnene/ nachtelijke zaadlozingen, prostaatklachten, onvruchtbaarheid
  • Verslavingen: rookverslaving, alcoholverslaving, eetverslaving, drugsverslaving
  • Zwangerschapsklachten : Misselijkheid, stuitligging, oprispingen, borstvergroting, borstontsteking van borstvoeding, pijn na bevalling

Raadgever bij langdurige en/of ernstigere klachten, of bij twijfel altijd, altijd eerst de huisarts.