Acupunctuur

Wat is acupunctuur?

Acupunctuur is een onderdeel van de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG). Een duizenden jaren oude geneeswijze, die haar wortels vindt in het taoïsme. Het beschouwt de mens als een eenheid van lichaam en geest, onlosmakelijk verbonden met zijn omgeving.

Ziekte is een lichamelijke of geestelijke uiting van een verstoring in de energiehuishouding. Acupunctuur vergroot je weerstand, vermindert pijn en werkt in op de lichamelijke en geestelijke conditie.

Bij Fysio Life wordt gewerkt met Dr Tan’s Balance Method Acupuncture

Dr Tan’s Balance Method Acupuncture is zeer effectief voor het behandelen van pijnklachten als nekpijn, rugpijn, hoofdpijn en migraine, maar ook bij algehele verstoringen van lichaam en geest. Zo wordt deze vorm van acupunctuur toegepast bij slapeloosheid, vermoeidheid, stress en overgangsklachten.

Direct pijnverlichting dankzij Dr Tan’s acupunctuurmethode

Na het aanprikken van de juiste acupunctuurpunten heb je direct pijnverlichting. Dus je ziet gelijk of het werkt. Voor blijvend resultaat zal de behandeling nog een aantal keren herhaald moeten worden.

Intakegesprek acupunctuurbehandeling

De eerste acupunctuurbehandeling bestaat uit een intakegesprek en vervolgens de behandeling. Bij pijnklachten vragen we je eerst heel goed aan te geven waar de pijn precies zit, of deze eventueel uitstraalt en wat de intensiteit van de pijn is op de schaal van 0 tot 10. Tijdens de behandeling vragen we je regelmatig waar de pijn is en welke intensiteit je voelt. Op deze manier kunnen we onze acupunctuurpunten bepalen. Jouw input is dus heel belangrijk om de behandeling te evalueren.

Onderzoek van de klachten

Verder zal de acupuncturist vragen stellen naar aanleiding van je klacht(en). Algehele conditie, medische voorgeschiedenis en eventueel medicijngebruik. Eventueel wordt je tong bekeken en je pols gevoeld. Hiermee wordt informatie verkregen over de energie en de kwaliteit van de energiebanen (meridianen) in je lichaam. In het geval van pijn zal nader onderzoek van het pijngebied en eventueel functietesten van bepaalde gewrichten gedaan worden. De combinatie van kijken, luisteren, vragen stellen en voelen zal leiden tot de uiteindelijke diagnose, en het behandelplan.